En ny æra for kommunikation…

I onsdags var der inviteret til formiddagsseminar om kommunikation, kampagner og foundraising på Den Britiske Ambassade på Østerbro i København. Målgruppen var NGO’er, dvs. non-governmental organisations, også kendt som græsrodsorganisationer på dansk. Blandt deltagerne var bl.a. UN, UNICEF, Red Barnet, AIDS-Fondet osv.
Ambassaden havde inviteret firmaet NEO fra Brighton til at komme og dele ud af deres erfaringer med kommunikation og kampagner. Der var fokus på, hvordan man i fremtiden kommunikerer med interessenter på bl.a. de sociale medier. Det bliver sværere at planlægge en kampagne, da folket har stor magt på de sociale medier, så man kan gennemtænke sin kommunikation på en anden måde. NEO havde lavet to meget simple modeller for, hvordan kommunikationsplanlægning udførtes tidligere, og hvordan det i stigende grad bliver mere og mere agilt, med kortere og kortere cyklusser, og brugte to eksempler fra UK til at beskrive dem. De to eksempler var kampagnen #nomakeupselfie, som endte med at blive en cancer-fundraising, og det andet var #mentalpatient, som endte med at fokusere på den stigmatisering, som patienter med psykiske lidelser kan opleve.

Jeg deltog på seminaret sammen med Karen Würtz, som er Udviklingsansvarlig i JCI Danmark i 2014. Det var et fint seminar, hvor jeg undervejs i præsentationen flere gange tænkte: “Vi har gang i noget af det rigtige i JCI Danmark”. For mig var noget af det allermest interessante dog den efterfølgende diskussion, hvor det blev tydeligt at mange NGO’er kæmper med at omstille sig til den nye verden. De er vant til at lægge årlige planer og kampagner, som er bundet op imod fundraising arrangementer og bidrag fra offentlige instanser. Det gør dem fastlåste, og de får svært ved at gribe de bolde, som deres “publikum” spiller til dem. Især AIDS-Fondet gav udtryk for denne øjenåbner: “Vi skal nok være bedre til at reagere på de ting, som vores følgere skriver til os, fremfor blot at sende information i omløb, og forvente at det passer sig selv.”

De vigtigste ændringer og læringer var blevet kogt ned til 5 gode råd, som vi alle kunne tage med os hjem, og bruge til at gentænke vores kommunikations- og markedsføringsstrategier:
1) Mennesker vil være en del af historien/budskabet
2) Mennesker vil gerne kunne koble deres egen erfaring eller historie på den større historie
3) Viden ligger i den sværm af mennesker, som er i dit netværk – lyt til det.
4) The moment of “truth” may not be during office hours. Her skal “truth” forstås som den “sandhed”, der skabes, når en nyhed begynder at blive viral. Hvem er skurken, hvem er helten osv., og hvis man vil være med til at skabe sandheden skal man være beredt hele døgnet.
5) Der skal være noget eventyr i historien. Mennesker skal kunne relatere sig til helte, skurke, spænding, fare – med andre: FØLELSER

Derudover fik vi 4 regler til vores rolle som organisation:
1) Vær forberedt og klar til at respondere 24/7
2) Sørg for at du er troværdig. Levérdet, du lover, og indgyd respekt om de ting,du sætter i spil.
3) Tænk på dig selv som en partner, ikke en ejer af historien eller budskabet. Vær parat til at slippe dit brand, blive mindre synlig, og fokuser på at du skal have historien ud.
4) Samarbejd: Vær åben for at andre kan hjælpe dig til at få dit budskab igennem.

Alt i alt en rigtig spændende diskussion, og jeg håber at jeg kan få lov til at mødes med de samme mennesker igen og følge op på,om de så har lært noget, og forhåbentlig fortælle dem om den succes vi arbejder på at skabe for JCI Danmark i år.

Kathrine Nygaard Stannov

Kommunikationschef 2014

Junior Chamber International  Danmark

Tags: , , , , , , , , , , ,

JCI Danmark

JCI Danmark